
Mýty o elektromobiloch: Čoho sa ne(treba) báť?
Či už sa jedná o ceny elektromobilov, ich nabíjanie ale aj bezpečnosť, svet elektromobility sa rozdeľuje do dvoch táborov. a to, aby ľudia vedeli správne fungovať so svojim elektromobilom potrebujú vedieť fakty.
1. Elektromobil je drahý
Je pravda, že elektromobily sú zatiaľ drahšie ako autá so spaľovacím motorom. Vyššiu cenu spôsobuje najmä nízka produkcia a drahšie batérie. Tento cenový rozdiel sa však vodičom môže vrátiť cez nižšie prevádzkové a servisné náklady. Navyše, je veľmi pravdepodobné, že ceny elektromobilov pôjdu výrazne nadol napríklad aj vďaka globálnej konkurencii z Číny, kde sa podarilo znížiť náklady na batériové články za posledných sedem rokov na tretinu pôvodnej hodnoty. Aj keď sa dnes môže zdať nezvyčajné kúpiť si auto z Číny, podobne to pred pár rokmi vyzeralo v prípade mobilných telefónov. Značky ako Huawei, Oppo, Xiaomi alebo Redmi dnes už vlastnia státisíce Slovákov a sú v ponuke každého mobilného operátora. Čínske elektromobily sú pritom rovnako kvalitné ako európske, či americké. Ďalšou možnosťou môžu byť aj jazdené elektromobily, ktorých ponuka v Európe rýchlo rastie.

2. Elektromobily často horia
Štatisticky dokonca väčšie riziko, ako požiar elektromobilu, predstavuje požiar vozidla so spaľovacím motorom. Elektromobil je rovnako bezpečný, ako hociktoré iné vozidlo. Na Slovensku je priemerne 600 požiarov automobilov za rok. Doteraz horeli na Slovensku tri elektromobily, z toho dva boli úmyselne podpálené . Čo je ešte dôležitejšie, v zapálených elektromobiloch sa nevznietila batéria, takže požiar bol menej ničivý ako by bol pri podpálení spaľovacieho auta. Analýza spoločnosti AutoinsuranceEZ v USA (aktualizovaná v roku 2024) ukázala, že najčastejšie horeli autá s hybridným pohonom (3 474 požiarov na 100-tisíc predaných automobilov), nasledovali benzínové autá (1 529 na 100-tisíc predajov) a najmenej elektrické autá (25 požiarov na 100-tisíc áut).
3. Kapacita batérie rýchlo klesá
Veľký prieskum firemných flotíl elektromobilov, ktorého sa zúčastnilo 6 300 elektromobilov rôzneho veku a rôznych typov preukázal, že priemernému elektromobilu po 6 rokoch klesne prevádzka batérie len na 88 % pôvodnej kapacity. A čím ďalej, tým je ročná degradácia nižšia. Takže mýtus o rýchlom poklese kapacity batérií je nepravdivý.
4. Recyklácia batérií
Aktuálne nie je čo recyklovať, keďže batérie elektromobilov ešte slúžia v prvom cykle, t.j. v samotných elektromobiloch alebo v druhom cykle, v stacionárnych úložiskách. Ekonomika výroby batérií sa neustále zlepšuje. Očakáva sa, že miera recyklácie materiálov z batérií sa z už teraz 95 % ešte zvýši. Taktiež sa predpokladá znižovanie degradácie batérií v čase, kde sú výsledky už teraz veľmi priaznivé. Tieto procesy sú už v súčasnosti v prevádzke a fungujú efektívne. V pomerne krátkom čase by sa surovinovo-recyklačný okruh v oblasti výroby a prevádzky batérií mohol stať jedným z najvyladenejších v porovnaní s inými priemyselnými produktmi, ako sú spotrebná elektronika či biela technika.
