
1 000 km s elektromobilom na dve nabíjania? S Porsche žiadny problém
Elektromobilita prechádza rýchlym vývojom a čoraz častejšie búra mýty, ktoré ju kedysi brzdili. Jedným z najčastejších omylov bola predstava, že elektrické vozidlá nie sú vhodné na dlhé trasy. Dnes však moderné elektromobily spolu s neustále sa rozširujúcou sieťou nabíjacích staníc, dokazujú pravý opak – pohodlné a efektívne cestovanie na dlhé vzdialenosti je už realitou. Elektromobilita sa tak stáva nielen ekologickou, ale aj praktickou voľbou pre stále viac vodičov.
ZSE Drive spolu s Porsche sa rozhodli mýtus o dojazde a tom či je elektromobil vhodný aj na dlhé trasy otestovať v reálnej prevádzke. Test sa uskutočnil na ceste do E.ON Testing Labu v Essene, mieste, ktoré je viac ako 1 000 km vzdialené od Bratislavy. Na dlhú cestu vyrazilo celkom päť najnovších elektromobilov Porsche v radách Macan a Taycan.
Trip, ktorý mení pravidlá hry
Dobrodružstvo sa začalo s cieľom ukázať, čo všetko vedia ponúknuť elektromobilita a Porsche. Cesta nebola len o prekonaní vzdialenosti. Išlo o spoznávanie možností, ktoré prináša Porsche Taycan, známy pre svoje výkony a komfort a úplne nový Macan EV, ktorý nastupuje ako nasledovník ikonického modelu. Pre Porsche Macan to bolo premiéra na slovenských aj európskych cestách.
„Máme pred sebou výzvu na plne elektrických autách, ktorá v sebe zahŕňa prejdenú vzdialenosť, čas strávený na ceste, čas pri nabíjaní a samozrejme aj spotrebu. Ide o takú malú mikrochémiu, čo dnes človek v tom aute zažíva,“ zhrnul Marek Neuwirth, Brand Manager Porsche pred samotným tripom do Essenu.

Efektívne nabíjanie a viac času na zážitky
Viac ako 1 000 km a len dve zastávky na nabíjanie – to je dôkaz, že aj dlhé trasy sú s modernými elektromobilmi nielen reálne, ale dokonca pohodlné. Do Essenu sme sa vybrali po rakúskej a nemeckej diaľnici a okolitých cestách, ktoré nám navigácia ukazovala ako najrýchlejšiu trasu. Všetky elektromobily sme na City Hub Landererova pred cestou nabili na 100 % a vyrazili sme smer do E.ON Testing Lab.
Prvé nabíjanie sme realizovali v roamingu ZSE Drive na Ionity Meggenhofen, čo je niečo cez 300 km od Bratislavy. „Vďaka nabíjacej destinácii v navigácii auto predhrialo batériu na optimálnu teplotu. Dojazd o ďalších 300 km bol tak nabitý už za 12 minút. My sme však prestávku využili na obed, na čo sme potrebovali výrazne viac času ako samotné vozidlo potrebovalo na nabitie,“ priblížil prvé nabíjanie Rastislav Žembery, Head of e-mobility Business Development.
Druhá zástavka nás čakala po 400 km a bola špeciálna. Navštívili sme Porsche Charging Lounge vo Würzburgu. Hub určený len pre majiteľov elektromobilov Porsche poskytuje rýchle a efektívne dobitie ako aj príjemné prostredie na kávu alebo prácu. Za necelú polhodinu sme boli pripravení na cestu a mohli sme si opäť vychutnávať jazdu.
Cesta do Essenu trvala 13 hodín a celkový čas jazdy bol niečo cez 10 hodín. Čas na nabíjanie a bezpečnostné (hygienické) prestávky, ktoré sme po ceste absolvovali predstavoval 90 minút. Ako to býva zvykom, kolóny sú súčasťou jazdy na cestách nielen u nás doma, ale aj v zahraničí. Strávili sme na nich rovnaký čas, ktorý sme venovali nabíjaniu a prestávkam.
„Pre mňa bolo najzaujímavejšie a najfascinujúcejšie, že na vyše 1000 km dlhej trase nám stačili dve nabíjania. S Porsche Taycan 2 generácie sme dosahovali dojazd cez 500 km. Je to hodnota, ktorú som na inom aute zatiaľ nezažil a môžem povedať, že s týmto autom sa dá jazdiť úplne bez obmedzení. Ak potrebujem zastaviť, tak skôr z dôvodu potreby posádky vozidla, než z dôvodu potreby nabíjania batérie,“ zhrnul svoje pocity Rastislav Žembery, Head of e-mobility Business Development.
